• Future Dentist

    Assalamu'alaikum wbt
    Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang


    “Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."

    (Al-Baqarah : 30)



    Sudah lama saya tidak menceritakan perihal kehidupan saya sebagai pelajar pergigian. Pada pengamatan saya, dulu-dulu pernah juga saya menceritakan apa yang saya pelajari dalam dunia pergigian ini lalu saya cuba hubungkan dengan dunia saya yang lebih luas.

    Kalau kawan-kawan masih ingat, saya pernah menceritakan tentang warna-warna sebagai satu benda yang penting dalam pergigian dalam satu entry saya iaitu Warna -Warna Kehidupan. Bunyinya agak membosankan dan looks like tak la penting sangat dalam pergigian ini but surprisingly this topic was come out in prosthodontic paper during our last profesional exam. The question ask us to explain definition for every type of colour and the principle of the colour. Adoi, terus saya ingat blog saya, hahaha. Alhamdulillah, membawa makna juga penceritaan saya itu, lekat juga di memori.

    Sebagai pelajar tahun akhir, kami dikehendaki menyudahkan satu research project bagi perbentangan pada awal bulan 1 tahun depan. Ia mungkin sama dengan thesis kot, tetapi biase lah, fakulti kami suka menggunakan nama yang tidak common dan lain, menyebabkan kalau nak cerita dekat orang yang berlainan course, mesti susah, complicated. Ape-ape pun, saya tetap menggunakan nama  projek elektif. Apa kajian yang sedang saya buat ye???

    Topic : Mural Design preferences Among children 
    Reseacher : Me and Liyana
    Supervisor : Dr Naga ( Department of Paediatric)

    Aim and objectives :
    1. Is there a need for us to use wall mural designs in our dental setting
    2. What is the common type of wall mural design preferred by children and parents
    3.Is there a gender difference on the wall mural designs prefered by children.

    This topic is simple and interesting. Why we choose this topic as our reseach project??? Hmm, we realize that many chidren are afraid to see dentist (hmm, bukan kanak-kanak saje sebenarnya, orang besar, mak bapak pun takut nak jumpe kami, kami sangat mengerikan, hahaha). So, we come out with this reseach hoping that having beautiful and colourful mural in dental setting/clinic can reduce anxiety among children towards the dental treatment to improve quality of dental health.

    It's already began since Mac, discuss our topic with supervisor, came out with proposal 2-3 times until successful. (Haha, dengan bantuan Dr Naga sepenuhnye, thank Dr Naga - Moga Allah beri petunjuk dan hidayah kepadamu untuk menjadi muslim dan mukmin, ameen =) ). Our proposal pun siap before profesional exam hari tu, probably the first partner pass up the proposal. Alhamdulillah. =)

    During our semester break, we were concentrating in doing questionare and design theme. We had discuss and produce 6 themes which are:

    a) Nature/ocean theme
    b) Cartoon/character theme
    c) Space theme
    d) Animal theme
    e) Flower theme
    f) Abstract theme

    Hopefully, budak-budak suke la theme ni. Theme ni kami akan hasilkan dalam bentuk gambar dan akan ditunjukkan kepada kanak-kanak untuk memilih theme mana yang disukai semasa data collection nanti bersama-sama questionare.

    A few study need to be done especially pasal budak-budak ni la. Sebab tu masa cuti-cuti hari tu selalu gak baca buku pasal kanak-kanak punye behaviour dan menjadi pemerhati yang tekun melihat anak-anak saudara dan budak-budak. Reseach punye pasal, saya da disalah erti. Kata kawan-kawan saya, saya da tak sabar nak kawen, sebab selalu baca buku perihal kanak-kanak dan majalah parenting. Aiyork, jangan risau kawan-kawan, saya tak kan potong queue. Haha. Anyway, it's just not only for research but also to add up my knowledge. Nothing wrong probably.

    Ok, sambung blk... hehe..

    During semester break, we already discuss with our supervisor for questionare but there is a few question need to be add and alter. After doing some editing, we met again and finally our questionare approved by our supervisor. We do pre test for that questionare just to make sure people can undesrtand what we want.

    And now we are concentrating in data collection. Sample size need to be counted so that our result is valid. Our research is simple, no need to get lab result as some of us need. I would like to finish data collection as soon as possible, dont want this research disturbing our academic session especially during clinic soon.

    So, to all my friends, doakan saya dapat menyudahkan reseach project ni dengan baik ye, dan kita jumpa dekat Colloqium January next year untuk presentation. Mane la tau boleh menang. Haha.

    Kepada kawan-kawan saya yang takut jumpa dentist, make sure you all take care of your oral health, so, xde la akan jumpe kami. Kami pun pening dengan masalah patient yang pelik-pelik nih.. =)

    Membawa harapan menjadi profesional muslim dentist. Juga berazam melahirkan lebih ramai profesional muslim dentist. Bilangan dentist sangat la kurang dari dulu sampai sekarang. Apatah lagi muslim dentist.

    Masa saya baru masuk 1st yr dulu, ada sorang kawan saya tanya saya...

    kawan saya : zira, cam mana nati kalau kene treat patient laki??
    saya : Entah la.. xnak boleh tak..boleh tak kalau nak pilih patient.. Nati kalau Allah murahkan rezeki, nak bukak clinic gigi untuk prempuan je boleh tak??

    kawan saya : Haah, kite pun takut. Kenalan mak kite Dr gigi gak, dia bukak klinik gigi untuk prempuan je..
    Saya : Waa, bgus nye. Tapi kan, boleh ke kite wat cam tu ea?? Atau sepatutnye memang macam tu??

    ** Persoalan ni, saya masih tiada jawapan. Boleh ke?? Tak boleh ke?? Patut ke?? Tak patut ke?? Dentist kat Malaysia ni sangat la sikit. Dentist laki pun sikit. Haih, dilema.. Sekarang pun saya tetap treat patient laki walaupun xnak. Saya ade ramai patient laki berbanding patient prempuan. Nk pilih, xboleh.. Entah la..**

    ~Cara yang terbaik untuk persoalan saya mungkin juga semua kene jaga gigi supaya tidak rosak, so korang xperlu jumpe Dr gigi. Biar Dr gigi xde keje, keje kami just bg advice dan kaunseling..hehe..boleh la saya relak2, lepak2..haha~

    Starting this 23, saya akan berada di Kelantan. Posting kat sane seminggu. Melihat-lihat keadaan negeri Kelantan. Moga pulang dengan ilmu-ilmu yang bermanfaat. Insya Allah

    "Janganlah engkau berputus asa kerana putus asa itu bukanlah akhlak seorang muslim. Ketahuilah bahawa kenyataan hari ini adalah mimpi hari kelmarin dan impian hari ini adalah kenyataan hari esok."

    (Hassan Al-Banna)

    Wallahua'lam..

4 comments:

  1. y0na said...

    salam kak zira, nk posting da ke? xdpt nk jmpe akk,,nnt free bile2 blh blnje=p

    p/s: never give up! n all the best for the elective project=)

  2. wslm yona..
    sombong ye skrg dgn akk..tahu la duk plaza rah..haha

    xlame la posting..seminggu je..xsempat nk rindu pun..pejam celik pejam celik msti awk still kt tmpt same..hehe

    "nnt free bile2 blh blnje =p" : akak fhm ayt ni dengan cara "bla akk free, awk nak blanje akk..kn???haha..boleh100x..hehe

    syukran yona..awk pun..teruskan semangat dan usaha..

  3. Anonymous said...

    salam kak :)

    alhamdulillah.. kembali bersemangat meneruskan perjuangan di tahun akhir..

    bittaufiq wannajah kak :)

    td terserempak nga sue.. teringat kat akk.. huhu.. tu balik kolej jenguk blog ni.. hehe

    insyaAllah, mudah2an urusan kite dipermudahkanNya :)

    farihah

  4. Syukran farihah..
    Moga segala urusan awk jga dipermudahkan Allah..

    Syaaban kembali lagi..Tingkatkan amal ibadah untk persediaan Ramadhan..

    Moga masih sempat menemui Ramadhan kali ini..insya Allah..