• Langit Ilahi

    Assalamu'alaikum wbt
    Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Maha Penyayang


    "Allah menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya dalam enam masa, kemudian Dia bersemayam di atas 'Arsy. Bagimu tidak ada seorang pun penolong mahupun pemberi syafaat selain Dia. Maka apakah kamu tidak memerhatikannya?"

    (Quran, As-Sajadah : 4)


    Seusai solat, pandangan ini mudah sekali mengalih ke luar jendela, nun jauh di sana, sering kali saya dapat melihat awan membiru. Apabila malam, langit kelihatan hitam pekat, kadang-kadang di hiasi dengan bintang-bintang yang cantik. Ingin sekali saya kutipnya satu-persatu, atau ingin sekali menjelajah ke sana. Subhanallah, cantik sungguh ciptaan Allah.

    Indahnya ciptaan Allah itu, alhamdulillah Allah hadirkan perasaan ini setiap kali saya perhatikannya selepas solat. Dan di ketika itu, hati terasa nikmat Allah yang begitu banyak dan besar cukup mencengkam jiwa, lalu mudah sekali air mata menitis mengenangkan diri yang sangat kurang bersyukur.

    Indahnya Engkau Ya Allah, sungguh Engkau cukup cantik, kecantikan itu hanya milikMu, teringat doa yang ku tuturkan setiap kali solat Dhuha.

    Seusai solat Asar tadi, ku merenung lagi ke tingkap, melihat awan petang yang membiru, Subhanallah, cantik, lembut sekali membelai hati ini, di tambah pula dengan angin yang menghembus lembut. Terasa ketenangan berada di sisiMu. Keindahan langit Ilahi, seperti pernah saya perhatikan ketika di kampung, jauh di sudut hati, terlalu rindu untuk pulang ke pangkuan abah dan mak.

    Seusai solat maghrib, pandangan ku merenung lagi ke arah langit. Warna kegelapan menguasai warna biru. Hati ini dijerut kebimbangan. Cepatnya masa berlalu, awan begitu mudah berubah. Masa begitu pantas berlalu, usia makin hari makin pendek. Dosa-dosa lama masih belum terhapus, dosa-dosa baru seringkali bertambah. Menangis mengenang saat kelalaian ku dengan manusia, sangat banyak, adakah sudah dosa tersebut terampun olehMu? Cukuplah sekali kelalaian ku, moga ia tidak akan berulang lagi.

    Seusai solat Isyak nanti, langit sudah pasti hitam pekat kan. Seusai solat tahajud pula, langit tetap gelap namun ketika itu hati pasti sangat terusik dengan rindu, rindu padaMu yang satu, angin yang lembut sangat mendamaikan jiwa, kan? =)

    "Allah yang Maha Pengasih, yang telah mengajarkan al-Quran, Dia menciptakan manusia, mengajarnya pandai berbicara, matahari dan bulan beredar menurut perhitunganNya, dan tetumbuhan dan pepohonan, keduanya tunduk kepadaNya, dan langit telah ditinggikan Nya, dan Dia ciptakan keseimbangan."

    (Quran, Al-Rahman, 1-7)

0 comments: