• Mencari Cinta

    Assalamu'alaikum wbt
    Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang

     "Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku adalah kerana Allah, untuk Allah dan kepunyaan Allah"

    Bertemu cinta teragung
    Di dalam sujudku asyik menyanjung
    Umpama pengembara di malam
    Gelita
    Kandil cintaNya menerangi jiwa

    Sekian lama terbiar
    Dalam belantara hidup nan liar
    Di bukit ku tersepit di lembah terhina
    Hidup  yang perit mengajarku
    Mencari cinta

    Oh! kusangka teguh
    Kiranya masih rapuh
    Ku sangka mudah namun amat payah

    Ku sedar semua pasti ada akhirnya
    Moga akhirku diselimut cinta
    cinta agung-Nya

    Sekian lama diri  terlalai kehidupan
    terabai
    Ooh! Akhirnya aku temui kedamaian
    Abadi

    Mencari Cinta
    Saujana

    "Dan orang yang beriman luar biasa cintanya kepada Allah."

    Orang yang hatinya kuat berpaut dengan Allah tidak akan ada lagi ruang di sudut hatinya untuk mencintai yang lain lebih dari Allah sendiri. Andainya dia cinta kepada sesiapa, cintanya itu adalah kerana Allah sama ada kasih kepada saudara, suami, anak atau siapa sahaja.

    Rasulullah s.a.w bersabda:
    "Seseorang itu tidak akan mencapai darjat iman yang sebenar sehingga Allah dan RasulNya lebih ia kasihi dari segala yang lain."

    Di antara bukti kasihnya seseorang terhadap Tuhannya ialah ia sibuk mengambil hatiNya. Ia merasakan lazat beribadah kepadaNya. Dalam masa yang sama, ia amat ghairah untuk bermunajat kepada Allah.

    Apabila malam merangkak
     suasana mula suram dan gelap
     hamparan dibentang dan kasur ditegakkan
     Setiap kekasih akan menyendiri bersama kekasihnya.
    Golongan hambaKu akan menegakkan lutut mereka beribadah kepada Ku.
    Wajah mereka mencecah bumi kerana sujud beribadah.
    Curahan kata hormat ditujukan kepadaKu.
    Mereka sentiasa memuji-muji Aku terhadap nikmat yang Aku kurniakan.
    Waktu malam mereka menghabiskan masa dengan sedu dan tangisan penuh rintihan penyesalan dan pengaduan.
    Mereka sibuk berdiri dan duduk, ruku' dan sujud.
    Segala kesukaran yang ditanggung oleh mereka kerana Aku akan sentiasa menjadi perhatianKu.
    Aku tidak jemu mendengar pernyataan kasih mereka kepadaKu.
    Ganjaran yang paling utama akan Ku berikan kepada mereka.

    "Katakan lah : "Jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan rasulNya dan berjihad di jalanNya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusanNya. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasiq."
    Al-Taubah : 24

    Ya Allah, aku memohon kasih sayangMu. Aku memohon kasih sayang orang yang menyayangiMu. Aku memohon kecenderungan mengerjakan perbuatan yang mendekatkan aku pada kasih-sayangMu.

    Wallahua'lam.

0 comments: