• Bila Iman Berbicara

    Assalamu'alaikum wbt
    Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Maha Penyayang
    "Kepunyaan Allah apa saja yang ada di langit dan di bumi. Dan seandainya apa pun yang kamu lahirkan dan kamu sembunyikan dalam hatimu Allah akan mengampuni siapa yang dikehendakiNya dan menyeksa siapa yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui sesuatu."

    Al-Baqarah : 284 


    Bila Iman berbicara
    Rinduku padaNya terasa hangat membara
    Ku labuhkan cintaku buat Al-Rauf semata-mata
    Ku laungkan sejuta kasih hanya pada yang Esa
    Ku ungkapkan ulangan kata-kata agungkan aku padaNya
    Ku zahirkan sujud syukur buat Maha Raja
    Denyutan nadi turut ingin bersuara
    Berbahagialah aku mencintai Maha Pencipta..

     

    Bila Iman berbicara
    Ku renung sejenak selembar sejarah silam
    Ku belek-belek helaian semalam
    Aku malu dengan Engkau Al-Hakam
    Aku segan dengan Engkau As-Salam
    Aku gugup dan gementar dengan Engkau Al-Muntaqim
    Dosa demi dosa melayari paparan tanpa khatam
    Aib demi aib menjadi pisau yang menikam.

     

    Bila Iman berbicara
    Hati dan minda mengutuk dan menghukum diri
    Menyoal tentang apa yang ku cari dengan insani
    Sedang aku sendiri mengerti
    Mereka tidak punya nilai dan erti
    Apatah lagi ingin menakluki hati-hati suci
    Jauh sekali memiliki kudrat Ilahi.

    Bila Iman berbicara
    Aku, kamu dan mereka sering kali terlupa dan terleka
    Lalai dengan cinta dunia
    Cinta dan kasih mereka tidak lah seberapa
    Lebihnya rindu dan angan-angan semata-mata
    Ciptaan syaitan-syaitan durjana
    Untuk melalai dan menyesatkan manusia
    Lalu perasaan manusia mulai terbuai-buai gembira
    Cemburu dan kecewa, tangisan rindu dan senda manja
    Membuat manusia di paku dunia.

     

    Bila Iman berbicara
    Terasa kepanasan apabila bersama dengan dosa
    Getaran dosa menjadi getaran cinta yang membara
    Pujukan syaitan kelihatan indah dan mempersona
    Rayuan sang pencinta dunia menyejukkan jiwa si cemburu buta
    Sentuhan haram di anggap belaian sayang dan cinta tak terhingga.

     

    Bila iman berbicara
    Aku mula sangsi perjalanan hidup yang ku bawa
    Terlalu banyak palitan dosa berbanding pahala
    Aku sangsi dan tertanya-tanya
    Dosa inikah hadiah buat Al-Quddus teristimewa,
    Masakan bahagia seperti ini yang aku miliki di dunia
    Sedang jiwa dihantui dosa
    Tatkala tiba sakaratul Maut menyapa
    Pasti dicabut roh dari jasad sekejam-kejamnya
    Setimpal dengan dosa
    kesakitan yang tak terungkai dengan kata-kata
    Untuk apa belas pada yang tidak mengenang jasa
    Namun ingat, bukan di situ noktahnya
    Alam barzakh pula di rasa
    Kubur disempitkan hinggakan rusuk dengan rusuk berlaga
    Qalbu yang gelap itulah kubur yang tiada cahaya
    Malaikat penjaga mula mencemuh dan mencerca
    Memukul dan menyeksa
    Hidup di sini bukan sehari sahaja
    Tapi sepanjang perjalanan menuju mahsyar DIA
    Setiba di sana neraca Al-Adlu menjadi ukuran amalan di dunia
    Sesi timbangan amal baik dan buruk bukan seketika
    Itu lah penentu syurga dan neraka.

     

    Bila Iman berbicara
    Berlabuh aku bersujud memohon simpatiNya
    Masihkah ada keampunan buat aku hambaNya yang hina
    Sungguh Al-Ghafur ampunan Mu tidak terhingga,
    Janji Dia tidak ku lupa
    Maha Pengampunnya DIA ada setiap masa
    Tinggalnya pada aku saja
    Kata kan mahu atau sebaliknya
    Itulah persoalan iman yang berbicara.


    Bila Iman berbicara
    Engkau Al-Razaaq beri aku segala-galanya
    Kebahagiaan yang ku pinta
    Kejayaan yang ku bangga
    keharmonian keluarga
    Keakraban kasih sahabat, juga untuk sahabat tercinta
    Lalu DIA hanya meminta
    Supaya aku taat dan mengingati DIA
    Lalu janji DIA pasti
    Untuk membawa aku ke syurga bahagia

     

    Bila iman berbicara
    Hati tenang mengingatiNya
    Hati damai menyebut-nyebut kalimahNya
    Hati kasih pada yang mengasihiNya
    Hati menyanyi lagu rindu untukNya
    Terima kasih Allah kerana membenarkan iman ini berbicara..

    Aku sangat rindu Iman ku berbicara..

    "Dan tuhanmu adalah Tuhan Yang Maha Esa, tidak ada tuhan (yang patut disembah) kecuali Dia Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang."
    Al-Baqarah : 163

    Karangan cinta buat DIA bukan nilai siapa aku di hadapan DIA, tapi ilmu, iman dan amal itulah yang akan ku galas untuk di timbang di neraca Allah kelak. Namun, sebanyak mana amalan ku, ia masih tidak melayakkan aku berada di tempat yang istimewa di akhirat kelak melainkan hanya dengan kasih-sayang DIA..

    Wallahua'lam..

2 comments:

  1. salam akak...

    rindu padaNya kak..
    terasa kehilanganNya..
    faqirnya hati dan jiwa tanpa belaian kasihNya..

    mudah2an masih diberi kesempatan...

    farihah..

  2. azira zahadi said...

    salam..
    Alhamdulillah..