• Kamar-Kamar Syurga

    Assalamu'alaikum wbt
    Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang


    "Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya berselawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya."
    Al-Azhab: 56


    Rasulullah S.A.W pernah bersabda bahawa di dalam syurga itu terbahagi dalam kamar- kamar. Dindingnya tembus pandang dengan hiasan di dalamnya yang sangat menyenangkan. Di dalamnya pula terdapat pemandangan yang tidak pernah di lihat di dunia dan terdapat satu hiburan yang tidak pernah dirasakan manusia di dunia.

    "Untuk siapa kamar-kamar itu wahai Rasulullah S.A.W?" tanya para sahabat.

    "Untuk orang yang mengucapkan dan menyemarakkan salam, untuk mereka yang memberikan makan kepada yang memerlukan, dan untuk mereka yang membiasakan puasa serta solat di waktu malam saat manusia lelap dalam mimpinya."

    "Siapa yang bertemu temannya lalu memberi salam, dengan begitu ia bererti telah menyemarakkan salam. Mereka yang memberi makan kepada ahli dan keluarganya sampai berkecukupan, dengan begitu bererti termasuk orang-orang yang membiasakan selalu berpuasa. Mereka yang solat Isyak' dan Subuh secara berjemaah, dengan begitu bererti termasuk orang yang solat malam di saat orang- orang sedang tidur lelap." Begitu Nabi menjelaskan sabdanya kepada sahabatnya.

    Dari Nabi S.A.W, "Pada waktu malam saya diisrakkan sampai ke langit, Allah S.W.T telah memberikan lima wasiat, antaranya :

    1. Janganlah engkau gantungkan hatimu kepada dunia kerana sesungguhnya Aku tidak menjadikan dunia ini untuk engkau.

    2. Jadikan cintamu kepada-Ku sebab tempat kembalimu adalah kepada-Ku.

    3. Bersungguh-sungguhlah engkau mencari syurga.

    4. Putuskan harapan dari makhluk kerana sesungguhnya mereka itu sedikitpun tidak ada kuasa di tangan mereka.

    5. Rajinlah mengerjakan sembahyang tahajjud kerana sesungguhnya pertolongan itu berserta qiamullail.

    Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.
    Al Baqarah: 186

    Wallahua'lam.
    Moga beroleh manfaat.

    p/s: Tetibe terlebih rajin tulis blog, asignment dan case presentation pun tak siap lagi. Patient pun xconfirm2 lagi nak datang. So, malas nak fikir pasal semua tu..

0 comments: