• Usia Kita

    Assalamu'alaikum wbt
    Dengan nama Allah yang Maha Pengasih Maha Penyayang


    "Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yan beribadah kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredhaan Allah semata-mata."

    (Quran, Al-Kahfi : 28)


    "Aku ini tidak memiliki sesuatu pun yang berharga yang merupakan modal untuk mencapai kebahagiaan di dunia dan di akhirat ini. Satu-satunya yang ada hanyalah umurku yang masih tertinggal dan tentunya tidak lama lagi. Jikalau umurku telah habis, tentunya habis  jugalah modal yang aku miliki. Yang ada setelah itu hanyalah putus asa dan tidak mungkin memperolehi keuntungan sedikitpun.

    Hari ini amat baru bagiku. Untung Allah s.w.t masih memberikan kelonggaran waktu padaku, memberikan nikmat yang besar padaku dan bahkan ditambahkan pula nikmat itu dengan mengurniakan bekal untuk hidupku ini. Andaikata Allah s.w.t sudah mematikan aku, pasti aku berharap semoga aku di kembalikan lagi ke dunia sekalipun hanya sehari sahaja, agar dapat beramal soleh dan menambahkan kebajikan sebanyak-banyaknya.

    Hai jiwa, anggaplah seolah-olah engkau itu telah mati dan engkau kini baru di kembalikan ke dunia. Ingatlah dan hati-hatilah, jangan sampai hari tambahan ini engkau sia-siakan, sebab setiap pernafasan yang engkau keluarkan ini adalah mutiara yang amat mahal sekali, tinggi nilainya dan tidak ada suatu benda pula yang cukup besar dijadikannya harga.

    Maka dari itu awaslah, hai jiwa!. Janganlah sekali-kali engkau bermalas-malas, jangan leka, jangan sewenang-wenangnya, jangan sesuka hati, sebab kalau itu kau lakukan, pasti terlambat untuk engkau mencapai darjat kaum 'illiyin yang tinggi kedudukannya di sisi Allah s.w.t.

    Tingkatan yang tertinggi itu dapat dicapai oleh orang lain dan sekiranya engkau tidak menyusulnya, pastilah engkau akan merasa rugi untuk selama-lamanya, sekalipun engkau dapat masuk syurga. Perasaan rugi itu tidak akan dapat berpisah dari dirimu, maka kesakitan kerana menyesal tadi tidak terhingga besarnya."

    (Petikan dari buku Intipati Ihya' Ulumuddin Pengajaran Bagi Orang-Orang Mukmin Imam Ghazali oleh Al-Syeikh Muhammad Jamaluddin Al-Qasimi Ad-Dimasqi)

    "Ingatlah masa Allah menghimpunkan kamu pada hari perhimpunan (untuk menerima balasan), itulah hari masing-masing nampak kerugiannya."

    (Quran, At-Taghaabun : 9)

    Wallahua'lam.

0 comments: